Mar 25, 2011

Suntikan Vaksin Nak Pergi Umrah

Suntikan vaksin manigitis untuk pergi umrah benar2 buat aku tak tidur lena. Seharian aku call satu klinik satu KL dan Selangor ni. Tapi call yg klinik kerajaan punye la. Sebab kat kerajaan murah sikit, bayar rm1 je spt kata2 org terdahulu. Selalunya suntikan itu ada di HKL, Pejabat Kesihatan Daerah Petaling, namun kini tiada lagi suntikan itu. Sehingga tarikh post ini ditulis, aku telah menelepon klinik Gombak Setia, Klinik Tanglin, Klinik Kepong, Klinik Petaling, HKL, Hospital Selayang. Semua aku tanya dengan dialog sama ada tak suntikan untuk pergi umrah. Jawapannya tiada. Sila rujuk ke klinik swasta. Ok. Oleh demikian, marilah berusaha untuk cari suntikan di Klinik Swasta pula ye.

6 comments:

  1. betul2 mmg susah nk cri

    ReplyDelete
  2. Salam.. Saya baca blog awak... awak menunaikan umrah ketika mengandung. cuma saya nak dapatkan info or panduan jika ingin menunaikan umrah ketika mengandung. difahamkan vaksin ni tak sesuai untuk wanita mengandung. Saya minta pandangan awak kerana saya ingin menunaikan umrah 2 bln lagi dengan usia kandungan 3 bulan.

    ReplyDelete
  3. Salam. Maaf baru reply since baru notice comment di FB. yup, sememangnya Ibu mengandung tidak boleh mengambil apa2 vaccination. Saya penah mendapatkan nasihat doktor tetapi selepas saya menerima suntikan vaksin ni. dan doktor juga tidak menjamin keselmatan kandungan saya :( namun demikian, saya berserah kpd Allah yg maha Pelindung agar anak saya dijauhi dr sebarang perkara yg tidak baik. Jadi kesimpulannya, xperlu ambil dan mungkin kene declare yg kite preggy, jd ade excuse di situ..

    ReplyDelete
  4. mcm mana nak declare yg kita ni preggy..sy brcdag nk tunaikan umrah bulan depan..masa tu kandungan saya sudah 26 minggu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.. Nadia.. Sorry lambat. Awak dh tunaikan umrah ke?
      Btw, congratz! Smg mdpt umrah mabrur! :)

      Same as me, at that time, I was 24 weeks preggy.. Perut x nmpk lagi tp terasa mengah sikit2. Just go to KKIA dan mintak doktor keluarkan surat yg kata kita ni boleh fly. Tp xpyh tunjuk pn xpe surat tu.

      Delete
  5. So kat klinik mana area selangor yg ad suntikn vaksin ni?

    ReplyDelete